Een avond over Afro-Amerikaans literatuur… aanleiding zijn de nieuwe vertalingen van James Baldwin – recent weer in de aandacht door de film I’m Not Your Negro – , de complete herontdekking van William Melvin Kelley en het verschijnen van diverse schrijvers uit de Harlem Renaissance zoals Nella Larsen en Zora Neale Hurston.
Vrijdag 14 december – aanvang 20 u – toegang €10, inclusief welkomstdrankje – aanmelden gewenst.
De Harlem Renaissance in de jaren twintig was de eerste bloeiperiode van Afro-Amerikaanse kunst die over individuele werken uitsteeg, te danken aan de massale verhuizing van zwarte Amerikanen uit de Zuidelijke staten richting het Noorden. Hoe ontstond deze beweging en welke invloeden had zij op latere schrijvers in de jaren zestig, een volgende bloeiperiode met auteurs als Baldwin en Kelley? Welke literaire mijlpalen zijn er? Zijn er veel overeenkomsten of is het een caleidoscoop aan stemmen?
In Schutkleur (1929) van Nella Larsen ontmoeten twee oude vriendinnen elkaar toevallig in een café voor uitsluitend witte cafégangers, zij kunnen allebei voor wit doorgaan en spelen daarmee. Alleen blijkt de één ook nog in de tussentijd met een racistische Amerikaan getrouwd te zijn. William Kelley zet in Uit de maat (1962) een exodus neer door alle zwarte inwoners uit een van de Zuidelijke staten te laten vertrekken. Het vertrek wordt uitsluitend beschreven door de achterblijvende witte bewoners van de staat. James Baldwins Als Beale Street kon praten (1974), laat zien hoe vooroordelen van een witte agent het lot bepalen van een jonge zwarte man en diens vriendin.
Deze drie auteurs stellen in hun romans de vraag hoe het is om te leven in een land dat is gebouwd op het idee van witte superioriteit. Hoe geef je dat literair vorm en welke betekenis of invulling geeft hun werk aan de African-American auteurs nu?
Michel Krielaars, chef boeken NRC, gaat met NRC-redacteur Toef Jaeger en schrijver/journalist Dominique van Varsseveld in gesprek over literaire klassiekers uit de Afro-Amerikaanse literatuur.